Ada
orang meriwayatkan bahawa beberapa ulama yang berasal dari Pulau Jawa adalah
sangat masyhur, sama ada tentang pencapaian keilmuan, ramai murid menjadi
ulama, mahu pun nyata karamah dan barakah. Diantaranya adalah, Kiyai Haji
Saleh Darat yang lahir di Kedung Cemlung, Jepara, tahun 1235 H/1820 M, wafat
di Semarang, hari Jumaat, 29 Ramadhan 1321 H/18 Disember 1903 M) ulama yang
diriwayatkan ini.
PENDIDIKAN
Ayahnya
adalah seorang ulama besar dan pejuang Islam yang pernah bergabung dengan
pasukan Pangeran Diponegoro dalam perjuangan jihad melawan penjajah Belanda.
Beliau ialah Kiyai Haji Umar.
|
Oleh itu Saleh Darat memperoleh ilmu asas daripada
ayahnya sendiri. Sesudah itu beliau belajar kepada Kiyai Haji Syahid, ulama
besar di Waturoyo,
Pati, Jawa Tengah. Kemudian, dibawa ayahnya ke
Semarang untuk belajar kepada beberapa ulama, di antara mereka ialah Kiyai Haji
Muhammad Saleh Asnawi Kudus, Kiyai Haji Ishaq Damaran, Kiyai Haji Abu Abdillah
Muhammad Hadi Banguni (Mufti Semarang), Kiyai Haji Ahmad Bafaqih Ba’alawi, dan
Kiyai Haji Abdul Ghani Bima.
Ayahnya Kiyai Haji Umar sangat berhajat menjadikan
anaknya itu seorang ulama yang berpengetahuan sekali gus berpengalaman. Ke arah
ilmu pengetahuan telah dilaluinya di pendidikan pengajian pondok. Untuk
memperoleh pengalaman pula mestilah melalui pelbagai saluran. Seseorang yang
berpengetahuan tanpa pengalaman adalah kaku. Sebaliknya seseorang yang
berpengalaman tanpa pengetahuan yang cukup adalah ibarat tumbuh-tumbuhan hidup
di tanah yang gersang. Seseorang yang berjaya menghimpunkan pengetahuan dan
pengalaman hidup yang demikianlah yang diperlukan oleh masyarakat Islam
sepanjang zaman. Oleh hal-hal yang tersebut itu, ayahnya telah mengajak Saleh
Darat merantau ke Singapura. Beberapa tahun kemudian, bersama ayahnya, beliau
berangkat ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji.
Bertawakal
Ayahnya wafat di Mekah. Saleh Darat mengambil
keputusan dengan bertawakal kepada Allah untuk tinggal di Mekah kerana
mendalami pelbagai ilmu kepada beberapa orang ulama di Mekah pada zaman itu. Di
antara gurunya ialah: Syeikh Muhammad al-Muqri, Syeikh Muhammad bin Sulaiman
Hasbullah al-Makki, Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan, Syeikh Ahmad Nahrawi, Sayid
Muhammad Saleh bin Sayid Abdur Rahman az-Zawawi, Syeikh Zahid, Syeikh Umar
asy-Syami, Syeikh Yusuf al-Mishri dan Syeikh Jamal Mufti Hanafi.
Setelah beberapa tahun belajar, di antara gurunya
yang tersebut memberi izin beliau mengajar di Mekah sehingga ramai pelajar yang
datang dari dunia Melayu menjadi muridnya. Di antara muridnya sewaktu beliau
mengajar di Mekah ialah Kiyai Haji Hasyim, Kiyai Haji Bisri Syansuri, dan ramai
lagi.
Beberapa ulama yang tersebut itu, iaitu Syeikh
Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki, Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan, dan
Syeikh Umar asy-Syami adalah ulama-ulama yang mengajar di Masjid al-Haram,
Mekah dalam tempoh masa yang sangat lama, sejak ulama yang sebaya dengan Syeikh
Nawawi al-Bantani, Kiyai Haji Saleh Darat, Syeikh Muhammad Zain al-Fathani dan
lain-lain, hinggalah ulama-ulama peringkat Syeikh Ahmad al-Fathani. Kiyai Saleh
Darat sebaya umurnya dengan ayah Syeikh Ahmad al-Fathani, namun sama-sama
seperguruan dengan ulama-ulama Arab yang tersebut di atas.
PONDOK
PESANTREN
Setelah menetap di Mekah beberapa tahun belajar dan
mengajar, Kiyai Saleh Darat terpanggil pulang ke Semarang kerana
bertanggungjawab dan ingin berkhidmat terhadap tanah tumpah darah sendiri.
`Hubbul wathan minal iman’ yang maksudnya, `kasih terhadap tanah air sebahagian
daripada iman’ itulah yang menyebabkannya mesti pulang ke Semarang. Sebagaimana
tradisi ulama dunia Melayu terutama ulama Jawa dan Patani pada zaman itu,
bahawa setelah pulang dari Mekah mestilah mengasaskan pusat pengajian pondok.
Kiyai Saleh mengasaskan pondok pesantren di daerah Darat yang terletak di
pesisir pantai kota Semarang. Sejak itulah beliau dipanggil orang dengan
gelaran Kiyai Saleh Darat Semarang.
Terkenal
Dengan mengasaskan pondok pesantren itu nama Kiyai
Haji Saleh Darat menjadi lebih terkenal di seluruh Jawa terutama Jawa Tengah.
Ramai murid beliau yang menjadi ulama dan tokoh yang terkenal, di antara mereka
ialah: Kiyai Haji Hasyim Asy’ari (ulama besar di Jawa, beliau termasuk salah
seorang pengasas Nahdhatul Ulama), Kiyai Haji Muhammad Mahfuz at-Tarmasi
(seorang ulama besar dalam Mazhab Syafie yang sangat ahli dalam bidang
ilmu-ilmu hadis), Kiyai Haji Ahmad Dahlan (pengasas organisasi Muhammadiyah),
Kiyai Haji Idris (pengasas Pondok Pesantren Jamsaren, Solo), Kiyai Haji Sya’ban
(ulama ahli falak di Semarang) dan Kiyai Haji Dalhar (pengasas Pondok Pesantren
Watucongol, Muntilan, Magelang). Raden Ajeng Kartini yang menjadi simbol
kebangkitan kaum perempuan Indonesia juga adalah murid Kiyai Saleh Darat.
Tiga orang di antara murid beliau adalah disahkan
sebagai Pahlawan Nasional Indonesia, iaitu; Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1868 M –
1934 M), dengan Surat Keputusan Pemerintah RI, No. 657, 27 Disember 1961,
dianugerahi Gelar Pahlawan Kemerdekaan Nasional. Hadhratusy Syeikh Kiyai Haji
Hasyim Asy’ari (1875 M – 1947 M), dengan Surat Keputusan Presiden RI, No. 294,
17 November 1964 dianugerahi Gelar Pahlawan Kemerdekaan Nasional dan Raden
Ajeng Kartini (1879 M – 1904 M), dengan Surat Keputusan Presiden RI, No. 108,
12 Mei 1964 dianugerahi Gelar Pahlawan Kemerdekaan Nasional.
RA
Kartini Salah Satu Murid Beliau
Murid Kiyai Haji Saleh Darat yang sangat terkenal di
peringkat antarabangsa kerana karangannya menjadi rujukan ialah Kiyai Haji
Muhammad Mahfuz at-Tarmasi atau menggunakan nama lengkap Syeikh Muhammad Mahfuz
bin Abdullah at-Tarmasi (1285 H/1868 M – 1358 H/1939 M). Dua buah karyanya yang
besar dan sangat terkenal dalam bahasa Arab ialah Muhibah Zawin Nazhar syarah
Kitab Ba Fadhal merupakan kitab fikah Mazhab Syafie yang ditulis dalam empat
jilid tebal. Dan sebuah lagi Manhaj Zawin Nazhar merupakan syarah kitab hadis
membicarakan ilmu mushthalah dan lain-lain yang ada hubungan dengan hadis.
Salah satu muridnya yang terkenal tetapi bukan dari
kalangan ulama adalah Raden Ajeng Kartini. Karena RA Kartini inilah Mbah Shaleh
Darat menjadi pelopor penerjemahan al-Qur’an ke Bahasa Jawa. Menurut catatan
cucu Kyai Shaleh Darat, RA Kartini pernah punya pengalaman tidak menyenangkan
saat mempelajari Islam. Guru ngajinya memarahinya karena dia bertanya tentang
arti sebuah ayat Qur’an. Kemudian ketika berkunjung ke rumah pamannya, seorang
Bupati Demak, RA Kartini menyempatkan diri mengikuti pengajian yang diberikan
oleh Mbah Shaleh Darat. Saat itu beliau sedang mengajarkan tafsir Surat
al-Fatihah.
RA Kartini menjadi amat tertarik dengan Mbah Shaleh
Darat. Dalam sebuah pertemuan RA Kartini meminta agar Qur’an diterjemahkan
karena menurutnya tidak ada gunanya membaca kitab suci yang tidak diketahui
artinya. Tetapi pada waktu itu penjajah Belanda secara resmi melarang orang
menerjemahkan al-Qur’an. Mbah Shaleh Darat melanggar larangan ini. Beliau
menerjemahkan Qur’an dengan ditulis dalam huruf “arab gundul” (pegon) sehingga
tak dicurigai penjajah.
Kitab tafsir dan terjemahan Qur’an ini diberi nama
Kitab Faid ar-Rahman, tafsir pertama di Nusantara dalam bahasa Jawa dengan
aksara Arab. Kitab ini pula yang dihadiahkannya kepada R.A. Kartini pada saat
dia menikah dengan R.M. Joyodiningrat, seroang Bupati Rembang. Kartini amat menyukai
hadiah itu dan mengatakan: “ Selama ini al-Fatihah gelap bagi saya. Saya tak
mengerti sedikitpun maknanya.
Tetapi sejak hari ini ia menjadi terang-benderang
sampai kepada makna tersiratnya, sebab Romo Kyai telah menerangkannya dalam
bahasa Jawa yang saya pahami.” Melalui terjemahan Mbah Shaleh Darat itulah RA
Kartini menemukan ayat yang amat menyentuh nuraninya: Orang-orang beriman
dibimbing Allah dari gelap menuju cahaya (Q.S. al-Baqarah: 257). Dalam banyak
suratnya kepada Abendanon, Kartini banyak mengulang kata “Dari gelap menuju
cahaya” yang ditulisnya dalam bahasa Belanda: “Door Duisternis Toot Licht.”
Oleh Armijn Pane ungkapan ini diterjemahkan menjadi “Habis Gelap Terbitlah
Terang,” yang menjadi judul untuk buku kumpulan surat-menyuratnya. Namun sayangnya
penerjemahan kitab ini tidak selesai karena Mbah Shaleh Darat keburu wafat
PENULISAN
Di antara karangan Kiyai Haji Syeikh Saleh Darat
as-Samarani yang telah diketahui adalah seperti berikut:
1. Kitab Majmu’ah asy-Syari’ah al-Kafiyah li
al-’Awam, kandungannya membicarakan ilmu-ilmu syariat untuk orang awam
2. Kitab Munjiyat, kandungannya tentang tasawuf,
merupakan petikan perkara-perkara yang penting dari kitab Ihya’ `Ulum ad-Din
karangan Imam al-Ghazali
3. Kitab al-Hikam, kandungannya juga tentang
tasawuf, merupakan petikan perkara-perkara yang penting daripada Kitab Hikam
karangan Syeikh Ibnu `Athaullah al-Askandari.
4. Kitab Latha’if at-Thaharah, kandungannya
membicarakan tentang hukum bersuci
5. Kitab Manasik al-Hajj, kandungannya membicarakan
tatacara mengerjakan haji
6. Kitab ash-Shalah, kandungannya membicarakan
tatacara mengerjakan sembahyang
7. Tarjamah Sabil al-`Abid `ala Jauharah at-Tauhid,
kandungannya membicarakan akidah Ahli Sunnah wal Jamaah, mengikut pegangan Imam
Abul Hasan al-Asy`ari dan Imam Abu Manshur al-Maturidi.
8. Mursyid al-Wajiz, kandungannya membicarakan
tasawuf atau akhlak.
9. Minhaj al-Atqiya’, kandungannya juga membicarakan
tasawuf atau akhlak.
10. Kitab Hadis al-Mi’raj, kandungannya membicarakan
perjalanan Nabi Muhammad s.a.w. dari Mekah ke Baitul Maqdis dan selanjutnya
hingga ke Mustawa menerima perintah sembahyang lima kali sehari semalam. Kitab
ini sama kandungannya dengan Kifayah al-Muhtaj karangan Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fathani.
11. Kitab Faidhir Rahman, kandungannya merupakan
terjemahan dan tafsir al-Quran ke dalam bahasa Jawa. Kitab ini merupakan
terjemahan dan tafsir al-Quran yang pertama dalam bahasa Jawa di dunia Melayu.
Menurut riwayat, satu naskhah kitab tafsir tersebut pernah dihadiahkan kepada
Raden Ajeng Kartini ketika berkahwin dengan R.M. Joyodiningrat (Bupati
Rembang).
12. Kitab Asrar as-Shalah, kandungannya membicarakan
rahsia-rahsia sembahyang.
Hampir semua karya Kiyai Haji Saleh Darat ditulis
dalam bahasa Jawa dan menggunakan huruf Arab (Pegon atau Jawi); hanya
sebahagian kecil yang ditulis dalam bahasa Arab. Di tangan saya hanya terdapat
sebuah yang ditulis dalam bahasa Melayu. Yang ditulis dalam bahasa Melayu
menggunakan nama Syeikh Muhammad Shalih bin Umar as-Samarani. Sebahagian besar
kitab-kitab yang tersebut sampai sekarang terus diulang cetak oleh beberapa
percetakan milik orang Arab di Surabaya dan Semarang. Ini kerana ia masih
banyak diajarkan di beberapa pondok pesantren di pelbagai pelosok Jawa Tengah.
Ada orang berpendapat bahawa orang yang paling
berjasa menghidupkan dan menyebarluaskan tulisan Pegon (tulisan Arab bahasa
Jawa) ada tiga orang, ialah Syeikh Nawawi al-Bantani, Kiyai Khalil al-Maduri
dan Kiyai Haji Saleh Darat Semarang. Pada pandangan saya, Kiyai Haji Saleh
Darat adalah yang lebih dapat diakui, kerana apabila kita pelajari karya-karya
Syeikh Nawawi al-Bantani semuanya dalam bahasa Arab bukan dalam bahasa Jawa.
Kiyai Khalil al-Maduri pula hingga kini saya belum mempunyai karya beliau sama
ada dalam bahasa Jawa, atau pun bahasa Melayu mahu pun dalam bahasa Arab.
Wafatnya
Beliau
Kyai Saleh Darat wafat di Semarang pada hari “Jum’at
Wage” tanggal 28 Ramadan 1321 H/ 18 Desember 1903 dan dimakamkan di pemakaman
umum “Bergota” Semarang. dalam usia 83 tahun.
Meski demikian, haul-nya dilaksanakan baru pada 10
Syawal. Itu semata-mata agar masyarakat bisa mengikutinya dengan leluasa,
setelah merayakan Lebaran dan Syawalan. Pada hari itu masyarakat dari berbagai
penjuru kota menghadiri haul Kiai Saleh Darat di kompleks pemakaman umum Bergota
Semarang. Banyaknya umat yang hadir dalam acara itu, seolah menjadi tengara
kebesaran namanya. Tak dapat dipungkiri, ulama akbar itu memang telah menjadi
ikon Semarang di masa lalu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar